درباره خودروها
تكنولوژي خودروها به زبان ساده
undefined undefined ماه undefined
تاريخچه اتومبيل 2

موتور احتراق داخلي

موتور احتراق داخلي بطور ناگهاني در صنعت خودرو ظهورنكرد. تئوري اولين موتور احتراق داخلي توسط فرانسيس ايزاك د ريواز ( Francois Isaac de Rivaz ) سوئدي در سال 1807 ارائه شد . اين موتور با تركيب هيدروژن و اكسيژن كار ميكرد.البته اين ايده در عمل چندان موفقيت آميز ازآب در نيامد

موتور احتراق داخلي توسط فرانسيس ايزاك د ريواز سال 1807

سپس ريوارز موتور خود را روي چهار چرخه اي قرار داد ( در چه سالي ؟!)

چهارچرخه ريوارز سال ؟؟

اولين موتور احتراق داخلي 2 زمانه ( گاز سوز ) كه شمع جرقه داشت . توسط اتينه لنوير ( Etienne Lenoir ) بلژيكي در سال 1860 ساخته شد و سه سال بعد لنوير اين موتور را روي يك كالسكه قرار داد و به سرعت 3 كيلومتر در ساعت دست يافت.

اتومبيل لنوير 1883

در سال 1864 مبتكري استراليايي به نام سيگفريد ؟ ( زيگفريد ) ماركوس ( Siegfried Marcus ) موتوري يك سيلندر ساخت كه از يك طرح كاربراتور ( اگر چه ناقص ) و يك دلكو جهت تنظيم زمان دقيق جرقه در انتهاي كورس تراكم استفاده ميكرد. سپس اين موتور را روي گاري (يا چيزي گاري مانند ) قرار داد و پيستون موتور را توسط يك مجموعه دنده به چرخهاي عقب متصل كرد . در هنگام روشن كردن موتور يك نفر قوي هيكل عقب خودرو را بلند ميكرد سپس موتور را روشن ميكردند تا چرخها به دوران درآيند آنگاه آرام آرام عقب خودرو به زمين گذاشته ميشد . دراين حين ماركوس دقت ميكرد تا موتور خاموش نشود . ماركوس حدودا 10 سال بعد (بين سالهاي 1884 تا 1888) موتور بهتري ساخت . اما بعد از آن بطور مرموزي دست از كار كشيد و اعلام كرد اين كار هدر دادن وقت است . مدل دوم اتومبيل اكنون در موزه ويينا (Vienna ) استراليا موجود است .

خودرو ماركوس بين سالهاي 1884 تا 1888 !!

اما شايد بتوان گفت موتور چهار زمانه اي كه توسط نيكلاس اگوستوس اتو (Nicholas August Otto ) آلماني در سال ( 1878 يا 1877 ) باعث جلب توجه همگان به موتور احتراق داخلي شد.

توجه: در برخي منابع آمده الفونس بير د روخاس ( َAlphonse Bear de Rochas ) در سال 1862 اولين موتور چهار زمانه را ساخت اما بعد ها اولين كسي كه حق امتياز موتور چهار زمانه را به نام خود ثبت كرد نيكلاس اتو صاحب شركت اتو بود ( شك ؟!!! )

طرح موتور چهار زمانه اتو

مخترعين بزرگ ، شركت قدرتمند

آلمانها در ساخت موتور هاي احتراق داخلي يكه تاز بودند. در سالهاي 1885 تا 1888 دو آلماني بطور همزمان و بدون اطلاع از كار يكديگر روي اين طرح كار ميكردند كه چطور ميتوان يك بدنه ( ببخشيد نتونستم در اينجا معادل بهتري براي كلمه " horseless carriage " در اينجا انتخاب كنم ) را حركت داد و آنرا كنترل كرد. نام اين دو .....

كارل فردريك بنز (Carl Freidrich Benz ) و گوتليش ( يا گوتليب ) ويلهلم دايملر (Gottlich Wilhelm Daimler )

موتور اين اتومبيل ( سه چرخه ) حدودا يك اسب بخار قدرت داشت. گرچه اين مدل اوليه طرح چندان كاملي به نظر نميرسيد ، اما اولين اتومبيلي بود كه بسياري از اجزاي اتومبيل هاي امروزي را دارا بود. اجزايي مانند سيستم جرقه ، سيستم سوپاپ ها ، مجموعه ديفرانسيل ،كاربراتور ، سيستم خنك كاري ، محفظه كارتل روغن و سيستم ترمز.

سه چرخه بنز 1886

كارل بنز حق امتياز وسيله نقليه خودرو را كه با سوخت بنزين كار ميكرد در سال 1886 به نام خود دريافت كرد.

حدودا 75 مايل دورتر از بنز ، دايملر روي طرح موتور احتراق بهتري كار ميكرد . اوابتدا موتور خود را روي يك دوچرخه بزرگ آزمايش كرد و به نتايج رضايت بخشي دست يافت ( سال 1885 ) . ميتوان گفت اين طرح اولين موتورسيكلت امروزي به شمار ميآمد. در سال 1887 دايملر كه از موفقيت قبلي خود دلگرم شده بود بر آن شد تا موتور خود را روي يك چهار چرخه امتحان كند. به اين ترتيب اولين اتومبيل دايملر ساخته شد ، اتومبيلي كه قادر به حمل 2 مسافر بود. قدرت موتور دايملر كمي بيشتر از موتور بنز بود ، و از آن نيز سبكتر بود. علاوه بر اين دور موتور دايملر(RPM 900 ) بسيار بيشتر از دور موتور بنز (RPM 300 ) بود .

چهار چرخه دايملر1886 يا 1887 ؟

بين دايملر وبنز بحث داغي درباره اينكه كداميك اولين اتومبيل را ساخته اند درگرفت. دايملر معتقد بود كه آزمايش موتوراو روي دوچرخه قبل از آزمايش موتور بنز روي سه چرخه اش انجام گرفته بود و او اولين كسي بود كه يك موتور احتراقي را روي 4 چرخ قرار داده است . بنز قبول كرد كه دايملر اولين موتورسيكلت را ساخته است اما هنوز اصرار داشت كه اتومبيل او زودتر از اتومبيل دايملر تست شده بود. امروز هم هنوز هم اين اختلاف بين تاريخشناسان وجود دارد و كاملا مشخص نشده كه حق با كداميك از اين دو مخترع بزرگ ميباشد ،دايملر با موتور دور بالايش يا بنز با مجموعه سيستم هاي مختلفي كه روي خودرو اش قرار داده بود.

دايملر و بنز بطور جداگانه در شركتهاي خود اتومبيل هايشان را عرضه ميكردند . در6 مارس سال 1900 هنگامي كه دايملر فوت كرد شركت DMG (Daimler-Motoren-Gesellschat )به سرمهندس ويليام مي باخ (Wilhelm Mayback ) منتقل شد. در 22 نوامبر سال بعد اتومبيل ويژه اي را براي اميل جلينگ (يا ژلينگ ؟!) ( Emil Jellinek ) كنسول وقت امپراطوري اطريش- مجارستان ساخت كه او پس از مرگ دختر 10 ساله اش مرسدس ، آن اتومبيل را مرسدس ناميد. از اين به بعد توليدات شركت دايملر به مرسدس معروف شدند.

اولين مرسدس 35 اسب بخار قدرت داشت و سرعت آن به بالاي 55 مايل در ساعت ( تقريبا 88 كيلومتر در ساعت ) ميرسيد .

اولين مرسدس كارخانه دايملر 1901

در سال 1903 شركت بنز پاسخي براي مرسدس دايملر داشت . اتومبيلي باموتور 2 سيلندر كه سرعت آن بالاي 37 مايل درساعت بود . بنز پارسيفال (Parsifal)

بنز پارسيفال (Parsifal) 1902/1903

اين دو شركت همچنان با هم رقابت ميكردند.در مسابقات اتومبيل راني در اروپا برنده يا اتومبيلي از شركت بنز بود يا اتومبيلي از شركت دايملر.البته لازم به ذكر است توليدات شركت دايملر تنوع بيشتري نسبت به شركت بنز داشتند.

در ادامه چند اتومبيل از اين دو شركت آمده است

مرسدس 16/40 hp مدل knight سال 1911

بنز 10/30 hp سال 1920

مرسدس 24/100/140 hp سال 1924

شركتهاي دايملر و بنز تنها توليد كنندگان خودرو در جهان نبودند. شركتهاي زيادي در اين سالها تاسيس شدند كه ميتوان از آن جمله شركت هاي ........

پژو (Peugeot) (اولين توليد : 1889 اتومبيل بخار) ، برادران دوريا ( Duryea Brothers ) ( اولين توليد : 1893) ، فورد ( Ford) (اولين توليد : 1896 اتومبيل بخار) ، اپل ( Opel) ( اولين توليد : 1898 ) ، فيات ( Fiat) ( اولين توليد : 1899 ) ، پورشه ( Porsche) ( اولين توليد : 1900 يا 1902 اتومبيل برقي) ، اولدزمبيل ( Oldsmobile ) ( اولين توليد : 1897 ) ، رولز رويز ( Rolls Royce) ( اولين توليد: 1904 ) و رور ( Rover) ( اولين توليد: 1904 ) ،رنو ( Renault ) ( اولين توليد: 1904 ) ،بوگاتي ( Bugatti) ( اولين توليد : 1910) و ........... نام برد

اولين پژو بنزيني سال 1892

اولين رنو بنزيني مدلphaeton 1904

( اگه بخواهم همه تصاوير را اينجا بياورم حجم وبلاگ خيلي زياد ميشه و در نتيجه مدت زيادي طول ميكشه

تا بالا بياد ... و شما شاكي ،اما در آخر تاريخچه سعي ميكنم تمام منابع رو بيارم كه

علاقه مندان به راحتي به انواع عكسها دسترسي

پيدا كنند .------ بهروز )

در سالهاي جنگ جهاني اول هر دو شركت بنز و دايملر محصولات نظامي توليد ميكردند.

پس از اتمام جنگ جهاني اول ،آلمان به شدت دوچار ركود اقتصادي شد. كمبود بنزين و مالياتهاي سنگيني كه براي دارندگان خودرو وضع شده بود ، بازار اتومبيل را با افت شديدي مواجه ساخت . شركتهاي خودرو سازي به سمت ورشكستگي ميرفتند. شركت بنز و دايملر نيز در همين وضع گرفتار بودند. در اين زمان بود كه ايده ادغام شركتها مطرح شد

در سال 1926 هنگامي كه بنز 83 ساله بود دو شركت مرسدس و بنز با يكديگر ادغام شدند و قدرتمند ترين شركت خودرو سازي جهان را پايه ريزي كردند ..... شركت مرسدس بنز (يا همان دايملر- بنز )

اولين اتومبيل مرسدس- بنز 8/38 hp سال 1926

بد نيست بدانيد : امروز ديگر شركتي به نام دايملر- بنز يا مرسدس بنز وجود ندارد . درسال 1998 يكي از بزرگترين ادغام ها در صنايع اتومبيل سازي رخ داد . ادغام شركت آلماني مرسدس بنز با شركت آمريكايي كرايسلر و در نهايت شركت دايملر – كرايسلر متولد شد........ (اگر وقتي بود دوباره در اين باره خواهم نوشت)

از اين دوره به بعد اتومبيل سازي نقش بسيار مهمي را در صنعت جهان ايفا كرد . همزمان با پيشرفت خودروسازي درآلمان كشور ديگري نيز وارد عرصه رقابت شد . آمريكا .......... آمريكا كه از عواقب و مشكلات جنگ جهاني اول مصون مانده بود به سرعت در صنايع مختلف ، از جمله اتومبيل سازي پيشرفت ميكرد. و تقريبا در همين دوره بود كه بزرگترين شركت خودروسازي جهان ظهور كرد .............. شركت فورد..........

ادامه دارد ............

لطفا اينجانب را از نظرات خود مطلح كنيد

برچسب‌ها:

3 Comments:
Anonymous پونه said...
خیلی جامع و کامل توضیح دادید واقعا سپاسگذار .
کلی به دردم خورد . تصاویرتون مطلبتونو پربارتر کرده . امیدوارم موفق باشید
و به کارتون همچنان ادامه بدید .

Anonymous ناشناس said...
بسیار جالب ولی ابا مطالب رو میشه کپی کرد

Anonymous مجیر said...
من تازه وارد اموزش و پرورش شدم مطالب شما کمک خوبی به من می نونه بکونه ولی ایا من میتونم از مطالب کپی کنم